fredag 15 februari 2013

Old Pulteney 12

Så var det det där med whisky då...

Alla människor har ju inte trettio+ sorters whisky att välja på när andan faller på. Och alla har inte lust att lägga en förmögenhet på en Port Ellen Single Cask från 1979, eller en Macallan Lalique.
Vill man ha whisky hemma behöver man en vardagswhisky.

Jag kuskade runt inne på Malmös bästa systembolag, Hansa, häromdagen och precis när jag gick förbi hyllan med "vanliga" single malt whiskies får jag syn på ett ungt kärlekspar. De ser lite rådvilla ut när killen plötsligt får syn på något:

"Åh" utropar han. "Den här är så jäääävla god!", varpå han plockar ner en tolvårig Glenfiddich, möjligen universums tråkigaste single Malt, från hyllan och säger till tjejen: "Den här ska jag unna din farsa"...

Varm i hjärtat av all denna unga kärlek log jag mot dem, och gav därefter grabben en väl avvägd rundspark mot tinningen.

Näääää det gjorde jag inte. Jag gjorde det naturliga för en mellanmjölksvenne som ser ett grovt fel begås; höll käften, hittade min fästmö och beklagade mig till henne. Stackars svärfarsa, liksom. Här ska han få en fin present. (Och här vill jag understryka att en tolvårig singlemalt av god kvalitet är en jättefin present, speciellt när det kommer från en yngling som kanske inte har tjänat sin första miljon än och egentligen borde använda sin lön på treor med redbull/jäger på Etage)
Och så får han fel present!

Om du vill ställa dig in hos svärfar, och det vill väl alla? Eller om du ska köpa en present åt en vän, din pappa, din mamma, din bror, syster eller din respektive.
Eller om du helt enkelt ska köpa dig en pava av det essentiella: en bra vardagswhisky. Köp inte Glenfiddich 12yo, utan spara trettio spänn och hugg en flaska sjömanswhisky!

Old Pulteney 12

Från det nordligaste fastlandsdestilleriet i Skottland, i den forna fiskebyn Wick oppe i det blåsiga nordost, kommer en helt suverän vardagswhisky.
Gammeldags, mellankraftig, men ändå rund i smaken. Bestämd, muskulös, med en mustig maltsmak, men ändå snäll och vänlig i sin framtoning. Men det som gör denna whisky så speciell är sältan. Det känns som (och det är förvisso inte långt ifrån sanningen) att tunnorna stått så nära havet att de saltstänkta vågorna piskat över whiskyfaten, trängt igen den solida eken och blandats med whiskyn.

Salt är gott. Milt är gott. Kraftigt är gott. Mustigt är gott.

Dessa fyra attribut tillsammans är jätte, jättegott. Så varsågoda, här kommer länken till ditt förnuftigaste whiskyköp under fyrahundra spänn

För övrigt ligger min älskade mor hemma och är sjuk. Alla vet att whisky hjälper och den som säger att det är en myt är antingen dum i huvudet eller tillräckligt klok och tråkig för att se medicinsk sanning som den enda sanningen.
Men det är inte det viktiga: Det viktiga är att min mor kurerar sig med en Old Pulteney 12. Det värmer mitt hjärta och jag vill så hemskt gärna tro att det är jag som har presenterat denna ädla whisky för henne, men jag är inte helt säker.

Problemet är bara att min mamma är så klok så hon har säkert hittat den själv och rekommenderat den för mig...


Inga kommentarer: