fredag 15 februari 2013

Husfarstips för den fumlige

Fiktivt scenario:

Din födelsedag närmar sig. Det är en ålder som är alldeles för meningslös för att ens göra dig irriterad. Vi kan säga  att du ska fylla...32?

Familjen kommer på besök. Ni blir ca 10 personer. det är fredag och du har hämtat din son i en annan stad tidigare på dagen. Du är trött, seg och, ja, snart trettiotvå år gammal helt enkelt.
Men du är inte dum! Dagen innan tänkte du en slipad tanke; jag förbereder nåt, så jag slipper stressa på fredag! Jag gör...eh...ja vad fan ska man göra som är lättserverat för tio personer? Jo, risotto!

Så det gjorde jag. Och som om det inte vore nog briljant så hittade jag även det perfekta vinet till min risotto. Lagom billigt, lagom milt, men inte tråkigt, förnärmar inte någon och om man inte råkar vara en jävla vinsnobb så kan man dessutom njuta av det. Jag ska snart förtälja mer om vinet, för det är ju meningen att jag ska servera en massa bra tips här.

Men först husfarstipset: Om du ska servera risotto och ett hyfsat vin till ett tiotal personer och upptäcker att du har SABBAT DET FÖRBANNADE RISET FULLSTÄNDIGT, alltså verkligen kokat skiten till en kladdig gröt, så deprimerande att se på att du helst hade velat klättra upp i grytan och gömma dig i risottogrynsgröten, men inte kan eftersom den är allt för tjock och kladdig... Då ska du:

1. Ha korv att servera till. Massor av korv. Stora lass med korv. Korv korv korv. Många sorters korv. Alla slags korv. Korv åt folket.
Söker du förlåtelse och överseende, få det med korv.

2. Ha en fästmö och en son som bakar världens godaste kladdkaka! Söker du sympati? Få det med världens godaste kladdkaka.

Den här bloggen kommer inte att innehålla några former av recept. Enbart recept på framgång. Så här kommer de:

Risotto (ej överkokt) är bra. Bara sleva upp skiten, få det att låta som att du slitit med den länge. Lapa i dig av massornas beröm och beundran.

Korv. Korv. Korv

Världens bästa kladdkaka!

Och så boozen då, läs noga nu kids för det här är finfin info:

Ska du ha en mindre bjudning och vill ha ett rödvin som passar till det mesta? Vill du ha ett vin som är mjukt nog i smaken för att passa de flesta, men som ändå har tillräckligt med karisma för att vara roligt att dricka? Ett lysande allroundvin helt enkelt och dessutom för en anständig penning (99 spänn på systemet, du hittar det här
Langhe Nebbiolo från Fontanafredda, Piemonte. Det beskrivs som kryddigt och mustigt, men för en amatör som mig känns det även lent, milt och varsamt. Systemet rekommenderar att man dricker det till lamm eller nöt, men själv vill jag nog ha mer kraft i vinet om jag äter lamm.
Servera hellre detta vin till enkelt mat för många personer, ta resterande vin med dig ut på balkongen, svep in dig i en filt eller någon att hångla med. Sedan snicksnackar du natten lång och om du inte kedjeröker samtidigt som du dricker kommer du säkert att må fint nästa morgon.

Såhär hade det inte sett ut om jag hade bakat kladdkaka

Körv. Lägg märke till den smäckra stekytan. Bara nåt jag svängde ihop vettö

Risottogrynsgröt. Ingen hittade mandeln. 

Köp ett par pavor av den här. Lägg dem i vinstället och vet att du är garderad för framtiden.
Tycker du jag svamlar? Här kommer en summering: Osäker på vilket rödvin du ska välja? Välj Langhe Nebbiolo från Fontanafredda. Vinet som sällan kan vara helt fel.