fredag 22 februari 2013

Kanske inte rätt säsong, men

Som säljare av alkoholhaltiga drycker finner jag mig ibland i hård kamp mellan två identiteter: Säljaren som gärna vill sälja och dessutom förstår precis vad det är kunden försöker säga och den moderne mannen som vet att könsbaserade fördomar, precis som alla andra fördomar, är hopplöst förlegade och bör utrotas.

Jag talar om begreppet damdricka. Många gånger händer det att jag beskriver innehållet i en flaska för kunden, varpå hen utbrister: Ah, ett damvin!

Nej, inte ett damvin. Men ja, jag förstår vad du menar. Den gamla fördomen om att damer, kvinnor, flickor, töser, kvinnor, brudar och kärringar gillar milda, lätta smaker. Läskande viner som bara slinker ner, eller en mjuk, elegant whisky som smeker gommen, medan de kraftiga, komplexa smakerna förbehålls män, eftersom testosteron är en förutsättning för att kunna, inte bara uthärda, men dessutom njuta, av dessa tanniner, garvsyra, peat, eller vad det nu kan handla om.

Detta är, om ni inte redan hade listat ut det, ren och skär bullshit.

Med detta sagt vill jag gärna presentera ett underbart vin. En Pinot Noir från Kalifornien, med det, vid slarvigt uttal, olyckliga namnet Fog Head.
Vill du ha ett lätt, läskande vin, välj en Pinot Noir. Det är inte en åsikt. Det är sanning. Vill du dessutom ha ett riktigt gott vin, som inte bara är läskande, milt och lätt, men även bjuder på en smakupplevelse och garanterat får dig att drömma om stekande sol, svala linnebrallor och tuffa solbrillor, utan att ruinera dig, välj den här!

Fog Head Pinot Noir, från Monterrey i Kalifornien är ett anspråkslöst, lätt, saftigt och väldigt svalkande rödvin som är perfekt för en kväll på stranden, balkongen eller parken. Den mår inte dåligt av matsällskap, men det bästa är nog ändå att dricka den som den är, eller till något väldigt lätt.

När jag var ute med min kompis häromkvällen hade min sambo besök av några tjejkompisar. Naturligtvis ställde jag fram en flaska Fog Head åt dem, INTE för att det är ett fruntimmersvin, utan för att jag är en gullig kille.


Naturligtvis borde jag ha tagit en bild av den fulla flaskan för att få med den otroliga, ljusröda, nästan rosa färgen på detta vin. Men, vad kan jag säga...annat än att den är försvinnande god och att jag inte var snabb nog.

Finnes icke på systemet, men du kan finna denna raring för blott 155 dkk hos Kjaer Sommerfeldt i Köpenhamn

Eftersom innehållet i en flaska Fog Head försvinner snabbare än magnus Ugglas löning får ni föreställa er den här, full av ljust röd vätska, som smakar väldigt, väldigt bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter gott!