onsdag 20 februari 2013

En skarp deckare

Eller skulle man kanske säga även en blind höna kan finna ett korn?

Jag höll på att göra mig lustig över deckarförfattare som sprider fåniga dryckesnjutartips omkring sig.
En av dessa syndare heter Peter Robinson.
Han skriver böcker om den präktige, principfaste och skitirriterande överkommissarie Banks.

Banks gillar opera på högsta volym. Banks tar sig gärna en Laphroaig eftersom det tycks vara det som tänkande män gör.
Banks njuter av Amarone, bara sådär. Faktum är att Banks gillar "vin från Amarone" och det vet jag inte ens vad det är, jag trodde Amarone var en vintyp och inte ett distrikt.

Och, det här är ändå det sjukaste: I boken som jag just läste ut blev Banks lämnad av sin fru, samtidigt som andra problem tornade upp sig på horisonten. Hur han löste detta? Han, och nu citerar jag den svenska översättningen ordagrant: "Sedan gjorde han vad alla riktiga män hade gjort i hans situation. Han satte på Mozarts requiem på så hög volym som han stod ut med och söp sig redlös." På Laphroaig, för övrigt.

Nu kan det ju förstås vara så att författaren ironiserar vildsint, men jag. Tror. Faktiskt. Inte. Det.

Herrejävlar.

Men det var inte dit jag ville komma. Det är nämligen så att i en bok dör Banks snobbige bror. Trots att de inte riktigt tyckte om varann så tynger dödsfallet Banks svårmodiga hjärta så till den milda grad att inte ens cosi fan tutte och Laphroaig hjälper.

Jag kommer inte ihåg hur mysteriet nystas upp, men jag kommer ihåg att Banks gör det enda rätta: lägger beslag på brorsans Porsche och hans vinsamling.

Anledningen till att jag minns detta? Samlingen innehåller inte bara smartassviner som Amarone och Barolo, utan även Peter Lehmanns Eight Songs Shiraz.

Och det, mina vänner är fina grejer från ett spännande vinhus.
Lehmann, från Barossa Valley i Australien producerar en mängd riktigt bra, fräscha, hyfsat lätta viner, primärt Shiraz.
De flesta av dem kan du (och bör, om du kan slita dig från Amarone) hugga för en hyfsat billig penning på systemet.

Vill du inte ha Lehmannvin för en billig penning, utan anser dig lite för fiiin, så ska du jäkta iväg och köpa kronjuvelen. Eight Songs. Till dig själv, eller till mig.

För den är så god! Ganska mjuk i smaken, men med mycket karaktär och smak av mörka bär, choklad och plommon.

Tyvärr så tycks den inte finnas på Systembolaget, men den går åtminstone att köpa i vissa välsorterade vinbutiker, t ex den magiska vinhandlaren och distributören Kjaer Sommerfeldt till det ynkliga priset 289 dkk.

Om du hamnar i denna underbara butik ska du för övrigt inte hasta ut, då de har ett fantastiskt sortiment, underbar miljö och serveringsmöjligheter, där du kan pröva otroliga viner till rimliga priser.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nam nam! Har vi den hemma?:)

Unknown sa...

Nix. Vi har druckit opp de för länge sen, men jag kan hugga en pava på väg hem från jobbet!