tisdag 12 februari 2013

Introduktion

Eftersom jag tycker om både att skriva och dricka whisky blev jag rekommenderad att starta en whiskyblogg. 
Jag tyckte det lät som en fantastisk idé, ända tills jag insåg hur mycket whisky jag skulle behöva dricka, alternativt hur få inlägg bloggen skulle få, såvida jag inte skulle nöja mig med att läsa om whisky och ljuga om att jag druckit den.

En annan fälla med dryckesbloggar är att de ofta blir väldigt, väldigt nördiga och exkluderar dem som inte är experter.

Nu är jag ju själv ingen expert, utan bara en snubbe som gillar whisky. Faktum är att jag gillar många saker, som t ex att äta och dricka. Jag har inget tv- program där jag puffar på stora cigarrer och jämför känslan av att smaka på en Laphroig med att slicka på ett nytjärat båtdäck, lika lite som jag har en magisterexamen i maltning, är utbildad gourmetkock eller reser på årliga inspirationsresor till Stellenbosch för att finna vinet som passar bäst till cheescake.

Det jag har är lekmannens passion för dryck (bara njuta, inte producera) och mat (bara äta, då jag inte är någon kock och aldrig skulle drömma om att säga "steka på", med ett straight face.), en djup yrkesskada från många år i servicebranschen, samt behov av att skriva något för att hjärnan inte ska domna av helt.

Summan av ovanstående ekvation blir denna blogg: Den kommer att innehålla dryckestips, kuriosa, ett och annat restaurangtips och säkerligen en hel massa gnäll.

Snubblar du över den blir jag glad. Stannar du till och läser blir jag ännu gladare. Om inte så kan jag alltid använda den som min egen lilla dagbok.

Inga kommentarer: