måndag 18 mars 2013

Ancnoc 12

Myten om den snåle skotten känner väl de flesta till. Nu är jag varken skotte eller socialantropolog, men jag har ändå, utifrån mina besök i Skottland, mina erfarenheter av skottar och mina djupt rotade fördomar fått för mig att det ligger en hel del sanning i det.
Och det tror jag att alla whiskyälskare ska vara glada för. Speciellt med tanke på hur många riktigt bra single malts man kan få tag på för en billig penning.

Imorgon beger jag och min kära oss ner till Ystad för att smaka god whisky, äta middag och kasta vördnadsfulla blickar på Richard Paterson, och av naturliga skäl har jag just nu svårt att tänka på annat.

Därför tänkte jag att jag skulle komma i stämning och värma upp lite inför morgondagen genom att dricka en liten dram.
Eftersom det nog blir rikligt med Paterson-whisky imorgon kändes det onödigt att smaka på sådant ikväll och därför föll valet istället på en budget-flarra: Ancnoc 12yo från Knockdhu Distillery, nära Aberdeen i nordöstra Skottland.

Och jävlar säger jag: det första ordet som slår mig är behaglig. Därefter lågmäld, eller möjligen finstämd. Drycken är mjuk och lätt, med en tydlig smak av malt, utan några speciella smakexplosioner och tricks.
Min sambo, som för övrigt är den perfekta whiskydrickaren i mina ögon, då hon saknar all slags pretentioner, skiter blankt i vilket märke eller hur häftigt och exklusivt det där, utan bara är intresserad av doften och smaken, tycker att den smakar som ett typiskt whiskydestilleri doftar (grödor och malt!) och jag är benägen att hålla med.
Därefter, och speciellt efter att whiskyn har fått stå och öppna upp sig, kommer en tydlig, men inte överdriven ton av gröna äpplen in i bilden, i både doft och eftersmak.

Systembolaget beskriver den som "Nyanserad, elegant smak med fatkaraktär, inslag av persika, ljunghonung, apelsin, halm och örter". 
Av det fattar jag ingenting: Visst, den är ganska elegant, men jag kan inte riktigt hitta den där fatnyansen, saknar persikan, apelsinen och örterna. Halm kan jag möjligtvis hålla med om och ljunghonung vet jag inte ens vad fan det är. Men vad vet jag? Jag är bara en kille som känner äppelsmak.

Min enda invändning är att kombinationen av maltigheten och äpplena gör att den känns lite "spritig" i eftersmaken.

På det stora hela en väldigt trevlig upplevelse till ett suveränt pris. Varma rekommendationer.


Den här pavan gör ingen förnärmad. Den vill bara väl och är aldrig hård och ond, inte ens mot dem som förtjänar det.

Inga kommentarer: